Geraardsbergen:
geschiedenis
(deel 2)
Dat
Geraardsbergen doorklieft wordt door de Dender, zal iedereen wel weten. Deze
rivier is zowat de grens tussen de ‘bovenstad’ en de ‘benedenstad’.
De bovenstad
stijgt van ongeveer 20 m
naar 110 m
boven de zeespiegel. De internationaal bekende en ook gevreesde “muur” voert u
naar dat hoogste punt. Niet alleen stoere beroepswielrenners, maar ook amateurs
(Jan met de Pet) durven de beklimming ervan aan te gaan. Een hele uitdaging die
beloond wordt met een prachtig vergezicht over de stad.
De eerder vlakke
(en wat recentere) benedenstad, op het niveau van de Dender, kan vlot
bezocht worden via het Stationsplein. Wel handig voor wie de wagen aan de kant
wil laten.
Een snelle groei
tot een belangrijk economisch centrum was vooral te danken aan de lakenweverij
vanaf begin 13de eeuw. Het verdwijnen hiervan in de 15de
eeuw zorgde dan weer voor een dieptepunt. In de 16de eeuw zorgde dan
de opkomst van de kantnijverheid, de tapijtweverij en de lijnwaadindustrie voor
een nieuwe bloei. Het rampzalig Spaans bewind, met heel wat plunderingen,
zorgde weer voor een nieuwe diepgang. Het latere Oostenrijks bewind zorgde weer
voor een gunstige periode voor handel en nijverheid (bierbrouwen,
alcoholstokerijen en tabaksnijverheid). Roken en drinken heeft dus ook een
goede kant! Ook de kantnijverheid bloeide in de 19de eeuw weer even
op. Maar vooral de lucifersfabricatie en de sigarennijverheid zorgde toen voor
bloei en werkgelegenheid. Maar mooie liedjes duren niet lang. Begin 20ste
eeuw verminderde deze economische activiteit. Vele bewoners waren nu
noodgedwongen op ‘pendel’ aangewezen. De bedrijvigheid van Geraardsbergen is nu
vooral te danken aan haar commercieel-verzorgende functie en toerisme.
Van de vroegste
omheining (omwalling) is niets bekend. De aanleg van de vestingmuren met
versterkte torens en zes stadspoorten startte in 1332. Slechts één toren, vlak
bij de Vesten, is nog te bewonderen. In
deze zoektocht kan u hiervan getuige zijn. De overgebleven Vesten (een aarden
wal met palissaden) en stadspoorten werden in de 19de eeuw gesloopt.
Groetjes en tot een volgend blognieuws.
LeoPol
Geen opmerkingen:
Een reactie posten